Ögonblick av bråddjup.

Överallt finns det gömda budskap om livets ofantlighet, dess skönhet och oskattbara skörhet. Dess tillfällighet och undflyende NU.

I denna blogg hittar du mängder av flagor, om du stannar till och letar.
Flagor av liv - och ur ett liv. Kanske även ett och annat mirakel. Välkommen!

22 feb. 2018

Kan man få slappna av som muslim i Sverige!?! - Nedslag i en vardag

Den här helgen är jag med om något mycket roligt. Jag ska leda en två dagars kurs om Islam och muslimer i Sverige - för muslimer. Jag vet inte hur många gånger jag haft temat för majoritetsbefolkningen.  Ända sedan jag började frilansa 1980, den där septemberdagen.

Det pratas mycket om religion i dessa dagar

Nu kommer jag att träffa muslimer från det civila samhället. Det är Kista Folkhögskola, min gamla arbetsplats, som arrangerar kursen. De har ett basår i islamisk teologi och samhällskunskap. Jag håller i en helg om det svenska samhällsklimatet, och framväxten av ett mångreligiöst Sverige.

Det ska bli jättekul. Ifjol var det verkligen hektiska dagar. Man hinner reda ut väldigt mycket, och ge kunskap som bär framåt.

Sveriges första folkhögskola med muslimsk profil

Så här beskriver jag mitt pass:

Detta veckoslut handlar om hur det religiösa landskapet ser ut och hur det
svenska religionsklimatet är idag.
Å ena sidan går vi igenom hur majoritetssamhället ser på religion och islam.
Å andra sidan resonerar vi vad det betyder att vara muslimsk minoritet i Sverige.
Vi tar upp frågan om religionsfrihet och integration.


Huvudsyfte är att stärka beredskapen att hantera de spänningar som skapas
mellan yttre och inre tryck. Finns det någon ömsesidig anpassning?
Ett annat är att uppmuntra till en reflektion kring vad det innebär för familjer och
ledare att utveckla islams ideal i svenska sammanhang.
Hur kan vi arbeta för ett pluralistiskt samhällskontrakt?
Kan det finnas en typiskt svenskt sätt att leva islam?

Just nu utreds frågan om böneutrop i Växjö.
Men varför ska Polisen utreda???


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar