Ögonblick av bråddjup.

Överallt finns det gömda budskap om livets ofantlighet, dess skönhet och oskattbara skörhet. Dess tillfällighet och undflyende NU.

I denna blogg hittar du mängder av flagor, om du stannar till och letar.
Flagor av liv - och ur ett liv. Kanske även ett och annat mirakel. Välkommen!

14 jan. 2018

Rensa pappershögarna och avhandlingarna utan fotnötter

Ojojoj. Nu vet jag lite smått vad blogga innebär. Tekniken är mestadels på plats. Tack Anna för detta! Jag är särskilt nöjd med bakgrunden. Den blir som en brummande ton till allt skrivet - mjuka färger och former. Taginekärlen minner mig om Marocko. Du som vill veta mer: Tagine

Äntligen dags att rensa i kartongerna från tre avhandlingar

Nu gäller det att skriva inlägg, skapa ämnen och sortera nya inlägg under lämpligt ämne. En historia bakom bloggandet hör ihop med min fru - som även förresten hör ihop med Marocko. Saken är den att jag aldrig gjort klar någon avhandling. Till slut blev det tre oavslutade avhandlingar, med mängder av papper och kapiteluppslag. När jag senare i livet, ungefär för 2 år sedan, kom till insikt om att något måste göras med all bråte, främst i garaget, var jag frestad att kasta allt. Radikal feng shui helt enkelt! (Här lite om feng shui ) Då kom min fru med ett förslag: Ta en artikel åt gången och blogga om det! Nu är det på den vägen :). Detta kallas för äktenskap!

Garaget töms på bråte.
Det gäller att släppa taget, iiieeeeeehhhh
Vad ska fyllas på här?!?

Först (1974-1979) jobbade jag på en avhandling under namnet Ritualization of Identity in a Time of Crisis. Snyggt va'? Mitt huvudfokus var hur en grupp människor (Qumranförsamlingen och essenerna - läs i Wikipedia: Qumran och essenerna) utvecklade en ritualism som svar på en alltmer omöjlig livssituation. Detta har jag haft enorm nytta av i senare arbetsliv. Men någon avhandling blev det inte. Endast kartonger i garaget.
Blänkare från när texterna i nytgåva kom ut på svenska

Andra avhandlingsämnet (1979-1980-tal) var Nutida fundamentalism och hanbalitisk Islam (nu gör jag det enkelt för dig och mig: Wikipedia Hanbalitisk islam). Detta jobbade jag med långt innan  dagens hysteri kring ämnet brutit ut, i forskning, media och integrationsdebatt. I detta hade jag fördel i mina studier i ritualism - antik, medeltida och nutida.

Rädda det som räddas kan - slå ihop allt till en gratäng!

Den tredje idén till en avhandling (1990- och 2000-tal) var att jag skulle göra en sammanläggningsavhandling om mina antika studier, mitt arbete med hanbalismen och mina aktuella arbeten kring nutida islam, särskilt i Sverige. Här tänkte jag bl.a. föra in mina erfarenheter av människor i exil, liksom perspektiv på integration.

Gamla trotjänare!
Tänk, jag tyckte Hengel var tuff!!
Flera av mina egna lärare finns inom pärmarna

Dessa avhandlingar har spökat för mig. Inte minst eftersom det handlar om bra ämnen, med oerhörd aktualitet. Men klassresan och prioriteringen av Universitets tredje uppdrag att föra ut kunskap i samhället - och lite annat - satte stopp. Jag kom att arbeta som frilansare i stor skala mellan 1980 och 2013, parallellt med tjänstemannarollen och uppdraget som biträdande folkhögskolerektor. Kartongerna och högarna fortsatte att växa i antal. Alltför lite av erfarenheterna omvandlades till texter. Men nu kan att jag anspråkslöst blogga om allt mellan himmel och jord - utan att fastna i ambition och självstränghet, eller i fotnoter.  Hurra!

En tidig disposition, kanske från 1980.

Fördjupning i Strasbourg 
     - senare till nytta i föreläsandet och metodarbetet 

Praktiskt taget alla mina lärare på universitetet uppmuntrade mig att fortsätta till avancerade studier. Det blev Religionshistoria, av olika skäl. Jag hamnade i Strasbourg, som franska statens stipendiat. Även där tyckte mina professorer att jag skulle skriva avhandling. Jag glömmer aldrig hur stolt jag blev när min lärare i Nya Testamentets exegetik lovordade mitt arbete om Ignatius av Antiokia: Hors de cours, hors de concours (Utom kursen, utom tävlan!). Vi studerade dennes brev under två hela terminer!


Men vad var väl detta jämfört med att Strasbourgs professor i Religionshistoria såg till att hans forskarseminarium lusläste Koranens sura tolv, den om Josef, i ett helt forskarår. Tala om specialstudier. Saken blev än tydligare eftersom vi jämförde korantexten med den intertestamentära (svårt ord, puh) litteraturen. Detta är en enorm textmassa som, för att göra det enkelt, kom till under perioden mellan gamla och nya testamentet, och som idag är samlade under begreppen pseudoepigrafisk respektive apokryfisk litteratur, liksom biblioteket från Qumran och samlingarna från skriftgömman i Nag Hammadi. Ur allt detta kom inget från min penna. Däremot kunde jag fördjupa mig i mitt eget.  Antikstudier mötte dagens exilverklighet i Sverige. Jag blev en tidig kritiker av rådande perspektiv.

                                                                          
I nya biblar finns nya texter med,
de s.k. apokryferna.
Här finns t.ex. Syraks bok.
Bladet mellan testamentet är alltså
fullklottrat med flera antika bibliotek!
I den gamla bibelutgåvan fanns ingenting
mellan de två testamentena
- ibland ett tomt blad.
Strunta i mitt eget klotter från 1973!

Blir det plats för alla loppisfynd nu?!?

Det ska bli otroligt intressant att se vad jag kan göra av alla papper, artiklar och allt klotter.  Huvudsyftet är dock att få det lite rensat i husets dolda vrår :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar