Ögonblick av bråddjup.

Överallt finns det gömda budskap om livets ofantlighet, dess skönhet och oskattbara skörhet. Dess tillfällighet och undflyende NU.

I denna blogg hittar du mängder av flagor, om du stannar till och letar.
Flagor av liv - och ur ett liv. Kanske även ett och annat mirakel. Välkommen!

23 jan. 2018

Välkommen till en konferens som ger hopp!

Den 14-15 mars 2018 blir det en konferens som jag vill slå ett slag för. Platsen är Scandic i Sollentuna. Den handlar om religionen som konstruktiv kraft i det framtida Sverige. Bifogar länk till programmet här: Konferens

Det sägs och skrivs mycket om religion idag. Mycket är skräp, mängder är panikreaktioner. En huvudtendens är att betrakta religion som problem för "det moderna samhället". Mitt intryck är att endast en underordnad tendens behandlar fenomenet religion som något intressant och sjudande av egen kraft. Konferensen vill påvisa hur den religiösa dimensionen är en konstruktiv och vital kraft för att stärka och fördjupa framtida demokrati. Fokus är Sverige och de tre abrahamitiska religionerna.

Mitt skötebarn sedan i våras

Dag ett är fylld med sex föreläsningar och panelsamtal. Professorer och auktoriteter från de tre religionerna bidrar. Dag två består av två omgångar workshops, där man får tillfälle att fördjupa sig i tolv teman.

Välkomna att anmäla er! Se på länken hur man gör!
Dag ett har särskilt många platser, medan dag två - av praktiska, pedagogiska och utrymmesskäl - är öppen för ett mer begränsat antal. Gör gärna reklam, och försök luska fram vilka i er omgivning som särskilt skulle kunna bidra extra konstruktivt till workshoparna!

Väggrelief i Madrid
Staden beskyddas
Jag blev tillfrågad om jag ville vara programmakare till konferensen. Inbjudare är Myndigheten för stöd till trossamfund Sveriges Interreligiösa Råd och Islamiska Shiasamfunden i Sverige. Slutprogrammet är resultat av överläggningar mellan mig och inbjudarna.

Initiativet kommer från shiasamfunden, vilket jag hälsar särskilt välkommet. Vi har sedan länge samarbetat, på samma sätt som jag under lång tid samarbetat med övriga centrala och lokala muslimska och andra religiösa instanser.

I dagens värld utsätts shiiter för trakasserier och terrordåd i särskilt hög utsträckning. I april attackerades lokalerna i Jakobsberg. Ur behovet att göra något på svensk mark har konferensen vuxit fram. Den vill vara interreligiös och inkluderande och den vill lyfta fram det proaktiva - där de destruktiva erfarenheterna endast bildar bakgrund.

Min allra första föreläsning gjorde jag vid Avdelningen för U-landsfrågor vid Uppsala universitet för 40 år sedan. Ojoj, så tiden går. Jag fick uppdrag från min fakultet att tala över det högeligen specificerade ämnet Religion i två gånger fyrtio minuter! Det var där jag kläcktes som pedagog! Inte undra på! Men det är nog ämne för ett alldeles eget inlägg!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar