Ögonblick av bråddjup.

Överallt finns det gömda budskap om livets ofantlighet, dess skönhet och oskattbara skörhet. Dess tillfällighet och undflyende NU.

I denna blogg hittar du mängder av flagor, om du stannar till och letar.
Flagor av liv - och ur ett liv. Kanske även ett och annat mirakel. Välkommen!

30 jan. 2019

Är det bara finnar som har långa tänder?!?

Är det bara finnar som har långa tänder?!?

I mitt liv har jag nästan helt sluppit mobbning. Visst retades jag i ettan för mina glasögon under en kort tid, av några killar ur sexan. Det var endast jag på skolan som hade glasögon, plus en till i sexan som inte mobbades. Några elaka killar i sexan tyckte jag såg ut som en orm. Men detta gick över när min snygga äldsta syster i sjätte klass och min sportige bror i andra klass sade ifrån. Båda hade hög status.

Däremot gillade jag själv inte mina långa framtänder. Tursamt nog tyckte kökstanten Karin att jag hade fina tänder, vilket värmde. Idag ångrar jag djupt att jag förstörde ett skolfotografi där tänderna sken ikapp med kameraljuset.

Som barn drog tandläkaren ut fyra friska tänder på mig.
Jag som behövde bita ifrån mig...
...åjo, de räckte långt de som blev kvar!
Bild från internet

Ojoj vad paff jag blev ena morgonen när jag läste om långa tänder i min finska tidning Hufvudstadsbladet: "Snarare kom jag ofta till bordet med långa tänder och satte mig ned utan ett ord. Normal tonårig tjurighet?"...

Åhå, vadå???, tänkte jag. Jag som ALLTID kommit till bordet med långa tänder!!! Aldrig har det handlat om tjurighet, bara om något oundvikligt. Inget jag kunde styra över.

Jag fattade inte. Men min finska fru hade inga problem med att förstå: Uttrycket med långa tänder handlar om att man gör något motvilligt. Aha, tänkte jag: Tonåringen som motvilligt hasar sig till middagsbordet, det känner vi till!

Se så fin tandrad! Alla lika - en svensk förhoppning?
"Han är inte riktigt kammad" skulle man kanske kunna säga om en
trulig tonåring som inte vill äta med familjen.
Eller så sitter man där, med lång haka inför barnets egenvilja!

Ja jösses. Så många uttryck det finns som är svåra att förstå, eller fatta bakgrunden till. Det finska språket kryllar av sådana här ordspråk och kluriga uttryck. När jag kollat runt på internet har jag inte hittat några motsvarigheter till med långa tänder. Finlandssvenskan har övertagit uttrycket. Man kan undra över ursprunget till uttrycket. Det kan vara beteendet när man ska äta något hett; man liksom biter med framtänderna. Man äter mer med framtänderna än med bittänder, gom och tunga.

Är presidenten finne? Blev han mobbad?
 Här syftar de långa tänderna nog på haj- eller tigertänder, och på glupskhet.
Macron befaras sluka sina motståndare.
Kanske gör han det med långa tänder,
han som säger sig vilja kompromissa och ena landet!
Fan vet, bäst att hålla tand för tunga!

I vår familj gillar vi ordspråk och talesätt. När min fru pratar, både svenska och finska, blir det tydligt att finskan odlar frodiga formuleringar. I morse avslöjade hon att det finns ett alldeles särskilt kasus som gör det möjligt att kombinera ord till roliga och uttrycksfulla satser. Detta kasus, ett av sexton (!!!), heter Instruktiv: man lägger till en ändelse, och vips får man ord av typen med egna ögon, med kalla händer, med långa tänder (pitkin hampain). Svenskans motsvarighet med trollas bort, och blir en näpen ändelse - som i mina ögon gör orden oigenkännliga. Jag som äntligen håller på att bekantgöra mig med finskan. Kan inget göra än att bita i det sura äpplet. Med lååånga tänder!

Kan man lita på en med dessa tänder?!?
Strömlinjeformad och räddhågad?
Perfektionist och mikrointolerant?
Ja visst, mina långa gaddar gör mig säkert (??!?) extra tolerant!

Vilken är lärdomen av detta lilla åhå aha? Jo att finnarna inte är ensamma om att ha långa tänder. Jag har det också! Perkele, eller hellre; Skål på den saken!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar