Ögonblick av bråddjup.

Överallt finns det gömda budskap om livets ofantlighet, dess skönhet och oskattbara skörhet. Dess tillfällighet och undflyende NU.

I denna blogg hittar du mängder av flagor, om du stannar till och letar.
Flagor av liv - och ur ett liv. Kanske även ett och annat mirakel. Välkommen!

4 nov. 2019

Världens naturligaste behov - eller skitsvårt?



Den 19 november förväntar sig FN att vi firar Världstoalettdagen, Jag vet inte jag, men gå in och botanisera på länken, vetja!  Det som är världens naturligaste sak är ju knepigt för miljontals på jorden. Jag, som är intresserad av kalenderfrågor, undrar om denna FN-dag en gång blir flaggdag. Knappast. Men jag flaggar i alla fall för lite solidaritet!

Ett klassiskt dass - utan krusiduller
Bild från internet

Tänk att gå på toa ska vara så laddat. Inte nog med att det i många kulturer och sammanhang är tabu att tala om saken. Vi behöver inte gå längre än till alla omskrivningar som vi svänger oss med: Tvätta händerna; Pudra näsan; Vattna blommorna; Gå på tryckeriet... Jag gillar det enkla finlandssvenska Gå på tuppen (syftar på de gamla tupp &höna symbolerna på toadörrarna). Sedan finns det ju ett otal vulgära formler, som jag inte ens tänker ge exempel på. Nummer ett och nummer två  är dock rätt söta tilltag.

Här en gullig text om hemlighuset!

Att gå på toa i Finland är att göra det bakvänt. Nå, jag syftar på att man i regel låser genom att vrida vredet till vänster, i stället för till höger, som brukligt är i kära Sverige. Ingen stor sak. Svårare är det i länder där det bara finns ett hål i golvet. Under min tid i integrationssvängen dök det regelbundet upp personer som tyckte att någon måste se till att "dom" inte kliver på ringen när de gör sina behov. Kanske läge för en riksomfattande annonskampanj (ironi)...

Så har vi ett namn på det som brukar utmana 
svenska resenärer. Rätt gulligt, faktiskt
- både inredningen, sandalerna och namnet


Många tycker ljuden från toaletten är besvärande. Jag kan nog hålla med om detta. Men man kan börja sjunga, vissla eller recitera högt när något opassande är på gång. En favoritupplevelse är den fågelsång jag får höra i båsen på Helsingfors' flygplats. Å vad jag blir glad av dessa kvitter. Långt behagligare än den musik som kan strömma över en någonstans ifrån.

Man skulle kunna ta upp tusen ting runt toalettbesöken, men det är just inte det som är huvudsaken i detta inlägg. Jag vill dröja vid den rent tekniska dimensionen. Vi kan nog till mans identifiera vad för slags finesser vi saknar i vårt badrum. Samma sak kan nog även gälla själva toalettstolen. Tänk att vi överhuvudtaget sitter på en tron! Rent ergonomiskt är det ju knappast idealet.

Jag förvånas att man i Sverige så sällan har en dusch kopplad till stolen. Mycket intelligent, och vanligt i Finland. Vi får tänka på bidén som motsvarighet, men hur vanlig var den? Nu är de praktiskt taget utrotade.

Idag kan det se ut lite olika på dörrarna till hemlighuset!
Jag har, inte minst, sett inbjudande hen-dörrar
De alltmer spridda unisex-toaletterna retar många, särskilt kvinnor.
Jag kan nog förstå det

Låt mig dröja vid toalettstolarnas förlovade land; Japan! WOW, säger jag bara. Särskilda skor behövs, och alla åtgärder är vidtagna så att ingen hör ett enda litet ljud - inte ens ett kuckeliku. Men vilka stolar. Här kan man tala om TRON. Alla varianter av behov verkar finnas på toalettstolarnas paneler.

Hjääälp, ingenjörsutbildning behövs! Det räcker inte med språket!!
Rena flygplanet.
Så det tog ett tag innan man blev vän med sina naturbehov igen. I jämförelse var det inga svårigheter att lära sig hur duscharna fungerade - givetvis olika på varje hotell. Och vi vet ju alla hur knepigt redan detta kan vara. Men jösses vilken utvecklad teknik. Jag tänker nog inte gå in på alla finesser, men jag uppskattade vissa av dem. Den varma sitsen. Den behagliga ljudmattan. De överraskande strålarna, som krävde viss finess för att styras. 

Det finns talande toaletter som hälsar välkommen till den toffelprydda besökaren. Ofta finns det en funktion som kallas för  prinsessa, vilket är en ljudfunktion som utan vatten avger ett porlande vattenljud under besöket. Självklart finns toaletter som kan mäta blodtryck, puls och blodsalthalt, etc. Det finns behändigt mjuka nedfällningsmekanismer, så att locket inte FALLER ned. Självklart lyser flera toalettsorter. Tack gode gud att branschen håller på att synkronisera manualerna!                                                                                         
Tokigt verkar det kunna gå.

Ibland får jag tanken att installera en
Rolls Roys! Hur enkel är inte
barndomens dassbesök, där den enda
finessen var små hål för oss små.

 Vi vet alla hur mycket man anstränger sig för att få jordens vatten att räcka till. Våra toaletter är dåliga lösningar. Mycket händer dock på området, och folk blir allt mer miljömedvetna. Jag har då och då skickat pengar till engångstoaletter, som inte minst kan användas i vattenfattiga miljöer. De ser mer ut som påsar, som är lätta att både använda och att ta med sig.



Jag är stolt över min profilbild på Facebook. Den är från ett överdådigt WC på en ny grekisk restaurang i sta'n. Pampigt att besöka, vill jag lova. Världens naturligaste sak inramad som ett besök på en lyxig budoar. Längtar redan efter ett återbesök :)


Inte en selfie!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar