Ögonblick av bråddjup.

Överallt finns det gömda budskap om livets ofantlighet, dess skönhet och oskattbara skörhet. Dess tillfällighet och undflyende NU.

I denna blogg hittar du mängder av flagor, om du stannar till och letar.
Flagor av liv - och ur ett liv. Kanske även ett och annat mirakel. Välkommen!

11 maj 2020

Tänk att coronan kan ha något positivt med sig!

Viruset dominerar dagarna, och månaderna. I januari, när man på allvar började höra om corona, kunde man inte föreställa sig vad som skulle komma. Nu är vi mitt i eländet, och vi gör alla vad som går för att ta oss igenom detta.  Det har blivit en vana hemma hos oss att lyssna på Statsepidemiolog Anders Tegnells dagliga lägesrapporter klockan 14.

Jag tyr mig till Folkhälsoinstitutet, Agnes Wold, Tom Britton och Emma Frans. Mycket av de pågående diskussionerna kring vilken strategi som är bäst håller jag ifrån mig. Som mest bedömer jag dessa som politiskt skrammel. Epidemiologiskt och socialt litar jag på dessa icke-politiska stöttepelare. Fyra icke-apokalyptiska ryttare.

I början var det läskigt med trängseln vid kassorna. Lidl har löst det så här.
Annars beställer vi mat från närmaste butik, och avhämtar de fyllda kassarna.

Vad jag däremot förfasar mig över är att så många dör på äldreboendena. Detta är en skandal, men som har att göra med organisering av vården - inte med Sveriges strategi mot corona. Hur illa det sett ut i svensk äldrevård har man vetat, om man velat, att det länge varit så. Jag lider med alla anhöriga.

Vi har sett att pandemin väckt solidariteten och förlöst kreativiteten och uppfinningsförmågan. Skönt. Trots allt är människan skapt för att överleva. Det är viruset som ska kväsas.

Hur många har inte tränat på zoom?
Vi tycker att videokontakt via messenger är lättare :)


För min del har jag, som så många andra, vänt corona till att bli en möjlighet att lära mig och göra nya saker. Mycket har handlat om köket.  Ett tidigare inlägg handlade just om att jag t.ex. bakat bröd och gjort klappgröt. Jag har även sett mängder av upplagda filmer och presentationer från olika museer - något jag inte riktigt gjort förr. Jag har t.ex. njutit av Nationalmuseets,  Historiska museets, Vasamuseets och Gamla Uppsala museets visningar. I denna anda följer jag nu fler på instagram än förr.

Det kanske mest positiva med corona är att vi slipper SPORTEN!!! Men vi ser på annan TV. Just nu betar vi oss igenom den franska serien Falsk identitet.

Sista April i Uppsala 2019 och 2020.
Ingen vårfest, ingen mösspåtagning. Tegnell rules!

Det passar väl mig att rapportera om ett nytt ord jag lärt mig. Denna etikett (=Månadens...) handlar ju ofta om nya ord och företeelser jag på sistone lärt mig. Förutom att följa hur det blev med Valborg i Uppsala, så läste jag i Hufvudstadsbladet hur Helsingforsborna anpassade sitt firande efter coronaviruset. Plötsligt ser jag att studentkåren uppmuntrar studenterna: Häng halaren synligt i fönstret eller på balkongen!  Vad betyder detta?

Min livserfarenhet stannade vid att hala fram en flaska eller en hundring. Jag visste också vad kölhalning handlar om. Fönster och balkonger har jag dock mestadels hasat ned från.

Kära frun fick allt förklara - eller snarare påminna mig, visade det sig. Det handlar om de overaller som olika studentkårer bär vid karnevalsliknande tillfällen. Just ja! Barnen hade överhalare när de var små - i min sverigefinska frus värld. I min värld bar de overaller, galonisar eller vad det nu kunde vara. Arbetare och studenter bar overaller. Halare eller överhalare kommer från finlandssvenskan. På finska heter overall haalari. I god ordning har alltså finskan skaffat sig ett eget ord, i stället för att rakt av kopiera det engelska ursprungsordet.

Detta fenomen är nyare än min egen studenttid.
Overallerna, alltså :)
KTH hade dock studentoveraller redan på min tid.
Jag minns de overallklädda tidningsförsäljarna på Stockholms Central
Bild från instagram, Kshiraj Telang.

För mig handlar överhalare mer om havet, liksom om något obehagligt. En båt kan göra en överhalning, dvs en krängning. Även en människa kan tappa balansen, göra en överhalning och kränga åt sidan etc. Som barn gick dessutom alltid ryktet när någon fått sig en överhalning av rektorn eller klassläraren. Eller av någon förälder eller grälsjuk granne. Alltså utskällning. Mina klasskamrater häpnade när jag på mellanstadiet fick en överhalning av vår - djävulskt elaka - lärare i engelska. Hon hette Strid i efternamn. Förnamnet förbjuder jag mig att skriva, även om inte heller det går av för hackor.

Positivhalaren minns jag från förr.
Veva och hala är synonymer.
Ungarna vevar lätt friskt när halaren ska på!
Bild tagen av fotograf i Prag

Men jag hade alltså glömt bort övehalaren. Det var ju ett tag sedan som våra barn sprattlade i overaller. Rätt skönt.

Jag har nu även lärt mig att överhalning även kan betyda inspektion/ reparation. Detta skulle mitt minne behöva. Min dator hackar i coronatider, så den får nog sin alldeles egen överhalning - i flera bemärkelser.

Arrangörer, studenter och Uppsalabor fick fantisera fram ett nytt firande i år.
Själv accepterade jag ett sjukbesök, mitt under tiden för Forsränningen!
Ytterst säreget att promenera genom ett folktomt Uppsala 30 april.
Tur jag hörde korken flyga upp ur en framhalad (!) champagneflaska



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar